Archiv časopisů
- Ročník 2006
- Ročník 2007
- Ročník 2008
- Ročník 2009
- Ročník 2010
- Ročník 2011
- Ročník 2012
- Ročník 2013
- Ročník 2014
- Ročník 2015
- Ročník 2016
- Ročník 2017
- Ročník 2018
- Ročník 2019
- 1/2019
- 2/2019
- 3/2019
- 4/2019
- Historický motorový model EROS
- Výstava Modely
- Quo vadis Li-Ion?
- Germania JM
- Lazy Bee
- Beljajev DB-LK „veľký“
- Pro mladé i staré - Champion A
- Jak my děláme RC parašutistu
- Monografie – Sovětský tank IS-2
- IS-2 RC model tanku 1:4
- Přestavba parníčku „La Turbie“
- Neplovoucí model otrokářské lodě „Le Aurore“ - 1. část
- 5/2019
- 6/2019
- 7/2019
- 8/2019
- 9/2019
- 10/2019
- 11/2019
- 12/2019
- Ročník 2020
- Ročník 2021
- Ročník 2022
- Ročník 2023
- Ročník 2024
- Ročník 2025
RC Modely 4/2019 článek 4
Germania JM
Jiří Tvaroh
Ukázka z textu:

Tento model mě zaujal pro svou výraznou „ptačí“ siluetu a měl jsem pocit, že to bude dobrá a „létavá“ předloha pro mini maketu v měřítku 1:14. O opaku, co se týče letových vlastností, jsem se měl přesvědčit až při zalétávání. Ale nepředbíhejme. Předlohu jsem stáhl z netu. Třípohledový náčrtek a jedna fotografie z boku. Tohle mi většinou stačí. Měřítko většinou určuje PDF Creator, do kterého jsem zmíněný obrázek převedl a zvětšil. Vyšlo mi 1:14,285, pokud údaje o rozpětí skutečného letounu nelžou. No a mohl jsem začít se stavbou. Na křídla jsem použil moderní profil S3021-095-84. Líbily se mi jeho teoretické vlastnosti. Křídla jsou klasická stavba, dva smrkové nosníky 3x3 mm, náběžná hrana z balzy 5x5 mm a odtoková hrana z kevlarové nitě průměru 0,25 mm. V horním křídle jsou zabudována dvě 3g serva, která ovládají křidélka. Ta jsou zavěšena na „papírových“ pantech. Celá sestava je lepena disperzním lepidlem. Křídla jsou potažena Vliesem. Trup je skříňové konstrukce z balzy 1 mm zesílené příčníky 2x2 mm a v místě spojení s křídly balzou 5 mm. Motor je přišroubován na firewall, který zároveň nese akumulátory přichycené na suchý zip. Drátěný podvozek je spájený ze tří částí: osa kol a dvě boční nohy. Ze spodu trupu je přimotaný nití na dva příčníky ze smrku 5x3 mm. Ostruha je vlepena mezi dno trupu a příčník. Serva směrovky a výškovky jsou v trupu na platformě nesoucí zároveň regulátor a přijímač. Ocasní plochy jsou u tohoto modelu subtilní malé a tvarované do různých oblouků a křivek, proto jsem použil technologii „lamelování“. Lameloval jsem ze tří vrstev balzy 1 mm lepené disperzním lepidlem. Podélníky jsou z balzy 1,5x3 mm. Musel jsem šetřit každý gram. Výškovka i směrovka jsou potaženy Vliesem. Pohyblivé části jsou spojeny přes páky z uhlíkové tyčky průměru 2 mm a dlouhé 8 mm s táhly z uhlíkové kulatiny průměru 1,5 mm až k servům, kde jsou spojeny přes „variabilní“ koncovku.
