Archiv časopisů
- Ročník 2006
- Ročník 2007
- Ročník 2008
- Ročník 2009
- Ročník 2010
- Ročník 2011
- Ročník 2012
- Ročník 2013
- Ročník 2014
- Ročník 2015
- Ročník 2016
- Ročník 2017
- Ročník 2018
- Ročník 2019
- 1/2019
- Wakefield na elektropohon
- Lugano 2018
- Papi 4
- Z dílny Jardy Daneše - Jak na „francouzské dráty“
- ZLÍN Z 526 AFS-V „Kraťas“
- Pro mladé i staré - Be-60 Bestiola - 2. část
- Monografie – Zlín Z-26
- Big Lift
- Vysílač Duplex DS-12
- Parníkář na plastikové výstavě v Telfordu
- Pod plachtami Díl 4. - Plachetnice Groupama
- 2/2019
- 3/2019
- 4/2019
- 5/2019
- 6/2019
- 7/2019
- 8/2019
- 9/2019
- 10/2019
- 11/2019
- 12/2019
- 1/2019
- Ročník 2020
- Ročník 2021
- Ročník 2022
- Ročník 2023
- Ročník 2024
- Ročník 2025
RC Modely 1/2019 článek 1
Wakefield na elektropohon
Ing. Miloš Mikulka
Ukázka z textu:

I přes to, že jsem nikdy s modely na gumový pohon nelétal, vždy mě jako diváka na modelářských soutěžích velice zaujaly. Ne však ty, které se létají v posledních letech, ale modely, které jsem viděl létat někdy kolem roku 1953. Občas se mezi nimi ještě objevil i pěkný kabinový hornoplošník. Když se rádiové vybavení a zdroje dostaly do hmotnostní kategorie, že je unesly i lehké modely, začal jsem reálně uvažovat o stavbě Wakefieldu na elektropohon. Impulsem pak byla stavebnice fy. Classic Models a dále model Vlaštovka, jejíž plán nakreslil pan Zdeněk Raška. Rozhodl jsem se tehdy postavit model tak, aby vyhovoval soutěžním pravidlům SAM, tj. s pohonem stejnosměrným motorem 300 a s využitím vrtule a převodovky od fy. Classic Models. Nutno však podotknout, že lehčí „stříďáček“ s přiměřenou sklopnou vrtulí by modelu více slušel a z hlediska letových vlastností více vyhovoval. Ovšem soutěžní pravidla v té době byla taková. Při prohlídce internetu jsem narazil na stránky The plan page, kde jsem v části plánů od konstruktéra Earl Stahla našel kromě jiných i výkres a stavební popis na Wakefield z roku 1942. Bylo to něco, co jsem hledal. Kabinový model řešený vysoce nadčasově, jehož konstrukce by se neztratila ani za hodně dalších let. Bylo tedy rozhodnuto. Výkres, po zvětšení na kopírce, by se dal ke stavbě použít, ale vzhledem k tomu, že raději kreslím, než vyřezávám jednotlivé stavební díly, překreslil jsem jej v počítači a připravil pro sebe a klubové kolegy podklady k frézování jednotlivých dílů – vlastně vytvoření stavebnice. Kontakt na získání stavebních dílů poskytnu na adrese: milos.m@centrum.cz. Model jsem si tedy před cca 10 lety postavil a několik let jsem s ním bezproblémově a bez jediné havárie létal, než jsem jej poslal dál… Pokud si prohlížím fotografie ze soutěží SAM, několik těchto modelů se na soutěžích neustále objevuje. Naposledy jsem jej viděl létat na soutěži Opavský Kmet, které jsem se i já před několika lety se svým Gypsym zúčastnil. Vzhledem k tomu, že současná pravidla SAM umožňuji létat v této kategorii i se střídavými motory, rozhodl jsem se výkres nakreslit znovu, podle přesnějších podkladů. Tomu, kdo nemá soutěžní ambice, doporučuji stavět tak, aby se ve výsledku pokusil přiblížit k původní hmotnosti a zatížení, tj. 12 g/dm2. Teprve potom si skutečně vychutnáte let s modelem vybaveným lehkým „stříďáčkem“, který se bude blížit letu bývalého Wakefielda.
